Costul modulului este de 50 lei
A avea inspirația de a crea o idee de afacere poate fi rezultatul a multor factori care conlucrează împreună, precum experiența și abilitățile personale, resursele disponibile, observațiile asupra ceea ce se întâmplă în jur, dezvoltarea tehnologiei sau apariției de noi oportunități.
A face să devină realitate o idee de afacere este un concept de bază în educația antreprenorială, iar un mod de a pune în valoare această idee este prin a începe să construiești în jurul ei cât mai multe aspecte și elemente care să ajute la definirea ei ca identitate și concept.
Dintre cele mai uzuale elemente de identitate ale unei inițiative noi de afacere sunt:
– definirea prin viziune, misiune și valori – aspecte conceptuale care conferă perspectiva și strategia de acțiune,
– atribuirea unei denumiri și embleme – prin care se stabilește o formă concretă de identitate și recunoaștere și
– a relata povestea – care aduce răspunsuri suplimentare celor care au curiozitatea să afle mai multe informații despre cum a apărut această idee de afacere.
Despre viziune
În antreprenoriat, pe lângă identificarea oportunității de crea și a oferi un produs sau serviciu, este necesar ca în corelație cu acesta, să se definească totodată impactul și perspectiva de viitor, care să fie conferită lumii exterioare.
Definirea acestui impact și perspectivă de viitor aduce cu sine primele direcții spre stabilirea unei viziuni. Aici intră în rol identificarea principalelor motivații și aspirații avute spre a iniția o afacere, care să fie corelate atât cu potențialul real de evoluție în timp a ideii de afacere, cât şi cu a consemna un viitor prefigurativ al lumii, ca urmare a contribuției care se intenționează să fie adusă.
Prin viziune se transpune o imagine de ansamblu extinsă, prin care ideea de afacere se poate vizualiza în forma de manifestare a întregului ei potențial de dezvoltare, chiar dacă este o formă care cel mai probabil va necesita ani de zile pentru a se ajunge acolo.
Viziunea reprezintă o imagine a viitorului, în care se pune accentul, în prim plan, pe experiența clienților și modul în care le va fi îmbunătățită viața, astfel încât ei să ajungă să perceapă afacerea ca o soluție utilă pentru rezolvarea vreunei probleme de-a lor și să-i confere un loc în piață.
Mai ales pentru afacerile aflate la început de drum, stabilirea unei viziuni este cea mai esențială îndumare pentru a hotărî unde vor fi îndreptate toate eforturile. Viziunea ar trebui să atribuie afacerii o perspectivă ambiţioasă, atractivă, de impact, care să constituie o provocare, să evoce o stare ideală, să exprime cât mai sugestiv stadiile viitoare dorite, dar, în egală măsură, să fie percepută ca realizabilă, astfel încât să poată insufla motivaţia necesară pentru transpunerea ei în aplicare.
De avut în vedere că, în faza inițială de construire a unei afaceri, stabilirea unei viziuni, cel mai probabil că nu va putea fi definitivată ușor ca formă finală, ea va necesita să fie revizuită pentru a reflecta și integra schimbările din cadrul afacerii. Prin urmare, stabilirea viziunii poate presupune parcurgerea mai multor etape de modelare și adaptare în timp.
Totuși, stabilirea unei viziuni este utilă pentru a iniția și aborda o primă direcție de mers, spre care să fie direcționate toate activitățile și resursele, astfel încât să se poată concretiza prima formă a afacerii. Prin viziune se poate declara idealul înalt pe care afacerea dorește să-l servească și prin intermediul căruia să aducă beneficii celor din jur. Viziunea poate descrie nu doar viitorul afacerii, dar și viitorul industriei în care afacerea speră să aducă schimbări.
Succes!
Despre misiune
În timp ce prin viziune se prezintă o stare ideală posibilă și se transpune formularea generală a orientării spre viitor a ceea ce afacerea se dorește a fi şi a direcţiei în care intenţionează să se îndrepte, misiunea determină evoluția pas cu pas în sensul transformării acestei viziuni în realitate.
Dacă stabilirea unei viziuni se axează pe viitor, stabilirea misiunii este ancorată în momentul prezent și are în vedere stadiul actual al afacerii, prin care se prezintă și se descrie produsele sau serviciile care sunt oferite și modul prin care acestea servesc piața.
Misiunea reprezintă motivul pentru care afacerea există, având integrate competențele și modul în care se acționează pentru a crea valoare celor din jur. Prin stabilirea unei misiuni arăți cum se poate deosebi afacerea ta de toate celelalte existente pe piață, care este abordarea ta distinctă de a veni în spijinul celor cărora te adresezi prin serviciile și produsele tale și mai ales care este acțiunea concretă spre a soluționa o anumită nevoie din piață.
Orice afacere are în esența sa o misiune, care poate fi determinată prin prisma domeniului de activitate pe care a ales să-l desfășoare, care definește ce face, pentru cine face și de ce anume face, arătând implicit modul specific prin care dorește să răspundă cerințelor din mediu extern.
De reținut, că există o diferență majoră între obiectul de activitate propriu-zis al unei afaceri și misiunea acesteia. În piață pot exista numeroare afaceri care desfășoară exact același tip de activitate, însă prin stabilirea declarației de misiune, se poate arăta aspectul de diferențiere și unicitate al unei afaceri față de toate celelalte, astfel încât să-i poată convinge pe clienți să opteze pentru ea în detrimentul celorlalte.
Misiunea și viziunea unei afaceri ar trebui formulate în mod distinct, astfel încât prima să evidențieze afacerea în momentul prezent, iar cea de-a doua să evidențieze viitorul către care tinde, având în vedere ca între cele două să existe o puternică asociere și corelație, să se adreseze oamenilor și să evidențieze beneficiile pe care aceştia le-ar putea avea.
Ca și în cazul viziunii, stabilirea misiunii poate parcurge în timp diferite forme de revizuire, mai ales dacă survin modificări în ceea ce privește produsele sau serviciilor oferite. De asemenea, stabilirea misiunii este un aspect cheie pentru o afacere, pentru că ajută la identificarea și scoaterea în evidență a caracterului ei inedit asupra modului în care își propune să ofere soluții pentru problemele sau nevoile clienților.
Spor la treabă!
Despre valori
Parcursul de realizare a misiunii și viziunii pentru o afacere, presupune etape în care este necesar a fi luate decizii și a fi stabilite acțiuni concrete de urmat. Un element definitoriu pentru modul în care o afacere alege să-și desfășoare activitatea este stabilirea și menținerea unor criterii și principii după care să se ghideze și pe care să le aibă ca puncte de referință în toate acțiunile pe care le întreprinde.
Prin asumarea unor criterii și principii solide se conturează cultura organizațională și setul de valori pe baza cărora afacerea va funcționa. Valorile afacerii întrețin misiunea și viziunea acesteia, îi dau sens și o desăvârșesc, având o influență majoră asupra tuturor deciziilor și acțiunilor din cadrul ei, fie că e vorba de abordarea clienților, calitatea produselor sau serviciilor oferite, criteriile de angajare, mediul de lucru sau modul de soluționare al problemelor. În oricare dintre situații, valorile ar trebui să încurajeze comportamentele pozitive și dorite care pot conferi o imagine autentică afacerii și să le evite pe cele cu care nu se află în concordanță și ar putea chiar să-i dăuneze.
Dacă în cazul stabilirii misiunii și viziunii, pot apărea numeroase schimbări și revizuiri, în funcția de dinamica survenită în cadrul afacerii, valorile rămân aceleași pe tot parcursul existenței afacerii, pentru că în acest caz ele au la bază o conduită morală.
Am putem evidenția că, de fapt, valorile nu se pot stabili, ci mai degrabă este nevoie să fie identificate în mod realist și ierarhizate în funcție de importanță, astfel încât ele să poată fi convertite în acțiuni concrete, care să reflecte ceea ce afacerea reprezintă de fapt, fiind esența identității ei. Valorile adevărate se pot recunoaște după faptul că devine foarte deranjant atunci când acestea sunt încălcate.
În cadrul unei afaceri valorile determină totul, exprimă modul în care fiecare persoană implicată în afacere lucrează și comunică pentru a crea o echipă omogenă și o conduită profesională spre a oferi clienților o experiență aparte. Poziția valorilor în cadrul afacerii este indicat să fie atât de fermă încât acestea să se dorească a fi menținute indiferent de condiții sau provocări, chiar și în cele mai problematice situații când ar putea apărea tentințe spre abatere.
Identificarea acelor valori cheie, care sunt cele mai reprezentative pentru afacere, ajută la stabilirea priorităților a ceea ce este relevant și clarifică situațiile în care ar trebui să se spună „da” sau „nu”. Astfel se oferă mai multă claritate și un grad crescut de libertate în luarea deciziilor. Valoriile, sunt totodată, o resursa motivațională puternică, ele dau forța, coerența și constanță acțiunilor din fiecare moment și ajută la menținerea direcției pe termen lung.
Cu prietenie!
Denumire și emblemă
Dacă viziunea, misiunea și valorile reprezintă elementele conceptuale ale identității unei afaceri, prin atribuirea unui nume și simbol descriptiv, identitatea afacerii, poate lua o formă mult mai concretă, care să o definească mult mai bine în ochii publicului. În special pentru etapa de lansare a afacerii, alegerea unei denumiri și embleme reprezentative, pot crea o imagine memorabilă și distinctivă, inclusiv să transmită viziunea, misiunea și valorile.
Denumirea este un element obligatoriu de identificare a afacerii, fiind absolut necesară în procesul de înregistrare ca persoană juridică. Pentru aceasta, în România, există numeroase norme legislative care prevăd ca denumirea unei firme să respecte anumite cerințe speciale, cum ar fi:
Caracterul de unicitatea, denumirea aleasă pentru afacere trebuie să fie diferită și să nu mai fie utilizată de vreo altă firmă existentă deja pe piață.
Litere latine, în majoritatea țărilor, inclusiv în România, denumirea unei firme trebuie să fie scrisă cu litere latine.
Conformitate cu legea, să nu contravină prevederilor legale, mai ales în ceea ce privește încălcarea drepturilor de autor sau drepturile mărcii comerciale.
Norme morale, denumirea să nu fie ofensatoare sau indecentă.
Fără induceri în eroare, denumirea să nu fie confuză și să nu ofere o imagine falsă a afacerii.
În concordonță cu alegerea denumirii se poate opta și pentru asocierea unui simbol descriptiv, însă în general, decizia de a avea sau nu o emblema depinde de natura și nevoile specifice fiecărei afaceri.
Emplema este un element facultativ pentru o afacere, dar poate servi ca mijloc eficient de simbolizare și ilustrare, care să ajute la creșterea gradului de recunoaștere și să confere afacerii o notă de profesionalism. În cazul în care se optează pentru adoptarea unei embleme, este important să nu se utilizeze simboluri sau semne care ar putea fi confundate cu alte mărci sau simboluri deja existente și consacrate, pentru a se evita eventuale conflicte cu acestea.
De asemenea, este important să se acorde o atenție deosebită alegerii denumirii și a emblemei, deoarece acestea pot influența percepția publicului asupra afacerii și ar putea fi dificil de schimbat în viitor. În multe cazuri, denumirea și emblema sunt create împreună pentru a asigura coerența și consistența în reprezentarea vizuală, iar pentru aceasta pot fii luate în considerare câteva aspecte cheie precum:
Simplitatea, emblema și denumirea să fie cât mai simple, clare, ușor de reținut și de pronunțat. Se recomandă chiar să fie alese în așa fel încât la nevoie să poată fi extinse.
Relevanța, emblema și denumirea să fie sugestive pentru industria sau domeniul în care afacerea activează. Cele mai cunoscute exemple în acest sens ar putea fi: industria produselor bio, care de regulă este reprezentată printr-un simbol de culoare verde inspirat din natură, sau cel al serviciilor sportive și de fitness care adesea sunt reprezentate de silueta unui atlet având o condiție fizică foarte bună sau imagini reprezentative ale echipamentelor de fitness.
Originalitatea, emblema și denumirea să fie unice și distinctive, pentru a se putea diferenția cât mai ușor de celelate afaceri, în special de cele care activează în domenii de activitate similare.
Estetica, emblema și denumirea să fie redate într-o formă cu aspect vizual cât mai plăcut, astfel încât să poată fi asociată cu calitatea, inovația sau alte atribute pozitive.
Alegerea unei denumiri și embleme reprezentative pentru afacere poate fi cheia pentru stabilirea unei identități vizuale, care să fie recunoscută și asociată cu produsele sau serviciile oferite. Cele două elemente, alese în așa fel încât să se completeze reciproc și să se integreze armonios, ajută la dezvoltarea unei strategii de a deveni memorabil.
Multă inspirație!
Despre poveste
Parcurgerea etapelor inițiale de dezvoltare și implementare a unei idei de afacere pot servi drept cea mai autentică sursă de inspirație pentru a pune în valoare un alt aspect al identității ei și anume povestea.
În timpul dezvoltării unei afacerii, pot exista multe întâmplări și situații care pot fi utilizate în crearea unei povești autentice, cum ar fi: resursele inițiale avute la îndemână, provocările și dificultățile întâmpinate, colaborarea cu partenerii de afaceri sau procesul de dezvoltare propriu-zisă a produselor sau serviciilor.
A spune povestea afacerii tale este un mod mai aparte de a-i crea o identitate, pentru că facilitează trecerea de la abordarea formală a afacerii la abordarea făcută într-un limbaj simplu și accesibil, care permite adresarea directă către oameni. Este una dintre cele mai rapide moduri de a iniția o conversație cu publicul, având un stil de comunicare personal și direct, fiind o modalitate de a împărtăși cum a început totul și ce te motivează să continui să lucrezi în această direcție.
Prin intermediul poveștii, oamenii pot vedea efortul și pasiunea care au fost investite în dezvoltarea afacerii tale, ceea ce-i poate crește credibilitatea și încrederea. Povestea poate ajuta la crearea unei imagini mai complete a afacerii, care să includă și elemente personale și emoționale, alături de cele formale și profesionale.
Mai ales la început de drum, povestea unei afaceri ar putea începe prin relatarea momentelor-cheie din viața ta ca fondator și motivul pentru care ai decis să urmezi acest parcurs antreprenorial.
În funcție de natura afacerii și de personalitatea antreprenorilor implicați, povestea fondatorilor poate fi abordată din unghiuri diferite, fie bazată pe experiențele lor personale într-un anumit domeniu sau pasiunile pe care le au, fie prin împărtășirea provocărilor pe care le-au întâmpinat în căutarea și dezvoltarea unui produs sau serviciu, fie printr-o declarație puternică de impact prin care doresc să aducă o contribuția în comunitatea sau industria în care activează, sau poate că au reușit să adune suficiente date statistice relevante cât să poată dezvolta un produs sau serviciu aparte care să răspundă nevoilor pieței
Vorbă Bună!
Viziune
Întrebări ajutătoare
1. Care este motivul pentru care dorești să îți creezi o afacere?
2. Cum arată afacerea pusă în viziunea ta?
3. Care este finalul pe care aspiri să-l creezi prin afacerea ta?
4. Care este problema pe care vrei să o rezolvi prin intermediul afacerii tale?
5. Care sunt tendințele și direcțiile pe care dorești să le adopți?
6. Cum poate să contribuie afacerea ta celor din jur?
7. Care ar fi motivele pe care le poți oferi oamenilor pentru a avea încredere în afacerea ta?
8. Descrie ce reprezintă succesul pentru afacerea ta?
9. Care sunt schimbările pe care dorești să le experimenteze cei din jur ca urmare a implementării ideii tale de afacere?
10. Unde ți-ai dori să ajungi cu afacerea ta?
Misiune
Întrebări ajutătoare
1. Ce se dorește să se creeze prin aceasta afacere?
2. Ce fel de activitate se dorește a fi desfășurată prin intermediul acestei afaceri?
3. Cum se diferențiază față de celelalte produse și servicii existente pe piață?
4. Care este problema pe care vrei să o rezolvi prin intermediul afacerii tale?
5. Cum ai identificat că există o nevoie în piață și cum ai transformat acest lucru într-o misiune pentru afacerea ta?
6. Ce probleme sau nevoi ale clienților dorești să abordezi prin intermediul afacerii tale?
7. Care este atuu-ul acestei afaceri?
8. Cum se poate beneficia de pe urma produselor sau serviciilor oferite?
9. Cum faci ca să fii văzut ca un partener care oferă soluții la probleme?
10. Care este promisiunea pe care o poți face în legătură cu produsele sau serviciile oferite prin afacerea ta?
Valori
Întrebări ajutătoare
1. Care este comportamentul care se așteaptă în cadrul afacerii?
2. Ce acțiune sau decizie poți lua pe baza valorilor afacerii?
3. Ce este important în modul tău de a face afacerea?
4. Cum ai dori să fie percepută afacerea ta de către ceilalți?
5. Care este tipul de experiență sau amintirea pe care dorești să o oferi clienților?
6. Cum ți-ai propus să te implici și să câștigi din această afacere?
7. Care cuvinte le regăsești ca valori în afacerea ta?
8. Cum ai descrie fiecare dintre cuvintele identificate ca valori?
9. Care ar fi modul unic prin care ai defini fiecare dintre valorile afacerii tale?
10. Ce fel de cultură dorești să dezvolți în interiorul afacerii tale?
Denumire și emblemă
Întrebări ajutătoare
1. Care este mesajul pe care dorești să-l transmiți prin intermediul denumirii și emblemei afacerii tale?
2. Vrei să comunici o anumită idee sau concept?
3. Ce cuvinte sau imagini te inspiră atunci când te gândești la afacerea ta și la ceea ce vrei să reprezinte?
4. Denumirea și emblema alese pot fi asociate cu domeniul de activitate al afacerii?
5. Există anumite culori sau simboluri de referință pentru industria în care activează afacerea ta?
6. Cum poate denumirea și emblema să fie inspiraționale și să creeze impact pentru publicul țintă?
7. Denumirea și emblema alese pot fi ușor de reținut și de pronunțat?
8. Cum poate să fie definită afacerea prin intermediul denumirii și emblemei?
9. Denumirea și emblema respectă criteriul de unicitate și irepetabilitate?
10. Ce semnificație sau reprezentare a afacerii dorești să transmiți prin intermediul denumirii și emblemei?
Povestea
Întrebări ajutătoare
1. Cum a început totul, care au fost primii pași?
2. Care este pasiunea care te-a determinat să inițiezi această afacere?
3. Care a fost sursa ta de inspirație în crearea acestei afaceri?
4. Cine, ce, unde sau cum s-a contribuit la realizarea acestei idei de afacere?
5. Care au fost provocările întâmpinate?
6. Cum ai depășit aceste provocări și ce soluții ai găsit?
7. Cum se poate lega această poveste de nevoile clienților?
8. Cum ți-a dat seama că există o nevoie în piață?
9. Care a fost primul impact în momentul lansării produselor sau serviciilor?
10. Care este impresia pe care vrei să o lași oamenilor?
Mai multe despre poveste