În economia de piață, întreprinderile joacă un rol semnificativ în mecanismul formării prețurilor. Ele stabilesc prețurile produselor și serviciilor pe baza costurilor de producție, cererii și concurenței existente pe piață.

Stabilirea prețului reprezintă un factor extrem de dinamic, influențat de cerere și ofertă, concurență, preferințe și comportamentul clienților, condiții economice și alte variabile de piață. Ajustarea prețului în mod adecvat și în concordanță cu tendințele și schimbările pieței poate avea efecte imediate și semnificative asupra performanței financiare a unei afaceri.

Prin definiție, prețul este un instrument de măsură și calcul, precum și un mijloc de comunicare între afacere și piață, prin stabilirea unui anumit nivel de preț pentru un produs sau serviciu, întreprinderea transmite un semnal către piață cu privire la valoarea produsului și intenția sa de a obține un anumit nivel de profit.

  • % Adaos Comercial

    Adaosul = (pret vanzare – cost) / cost
  • % Marja de profit

    Marja = (pretul de vanzare-cost) / pret vanzare
  • % Discount

    Discount = discount / preț vanzare și
    Discount < Marja de profit

Politica de preț

Întrebări ajutătoare

1. Ce costuri implică procesul de producție sau achiziție al produsului sau prestare a serviciului, inclusiv forța de muncă, utilități și echipamente?
2. Există costuri suplimentare asociate cu dezvoltarea sau actualizarea produsului sau serviciului?
3. Ar putea fi ajustate costurile de producție pentru a asigura o flexibilitate în stabilirea prețurilor?
4. Care este marja de profitabilitate stabilită pentru afacere?
5. Care sunt prețurile practicate de concurență pentru produse sau servicii similare?
6. Există oportunități de a oferi un produs sau serviciu similar la un preț mai competitiv?
7. Produsul sau serviciul oferă o calitate superioară care ar putea justifică un preț mai mare?
8. Există anumite condiții sau circumstanțe în piață care ar putea determina sau facilita ajustarea spre un preț mai mare?
9. Există cerințe pentru discount-uri sau reduceri de preț?
10. Prețul de vânzare stabilit este în concordanță cu veniturilor clienților vizați?

Mai multe despre politica de preț